فهرست بستن

گفتار درمانی در غرب تهران و هزینه هر جلسه در سال 1402

هدف از این مقاله آشنایی شما با یکی از بهترین مراکز گفتار درمانی در غرب تهران و کلینیک ذهن برتر ایرانیان است.

گفتار درمانی در غرب تهران

گفتار درمانی چیست؟گفتار درمانی در غرب تهران

گفتار درمانی ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری است که توسط آسیب شناسان گفتار و زبان انجام می شود که اغلب به آنها گفتار درمانگر گفته می شود.

از تکنیک های گفتار درمانی برای بهبود ارتباطات استفاده می شود.

گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری که در دوران کودکی ایجاد می شود یا اختلالات گفتاری در بزرگسالان ناشی از یک آسیب یا بیماری، مانند سمته مغزی یا آسیب مغزی مورد نیاز باشد.

گفتار درمانی می تواند به افرادی که در صحبت کردن مشکل دارند کمک کند تا بهتر ارتباط برقرار کنند و موانع ناشی از اختلالات گفتاری را از بین ببرند. اهداف گفتار درمانی شامل بهبود تلفظ، تقویت عضلات مورد استفاده در گفتار و یادگیری صحیح صحبت کردن است.

گفتار درمانی را می توان برای بسیاری از مشکلات و اختلالات گفتاری مختلف، از مشکلات کوچکتر مانند صدای گرفته تا از دست دادن نسبی گفتار به دلیل آسیب مغزی استفاده کرد. بسته به نوع اختلال، ممکن است از سایر درمان های پزشکی یا روانشناختی نیز استفاده شود.

گفتار درمانی در غرب تهران

گفتار درمانی چه نوع اختلالاتی را می تواند درمان کند؟

گفتار درمانی می تواند برای درمان اختلالات زبانی، اختلالات گفتاری و مشکلات بلع استفاده شود.

اختلالات زبان

اختلال زبان در دوران کودکی می تواند بر توانایی کودک در یادگیری صحبت کردن، نامگذاری اشیا و ساختن جملات کامل تأثیر بگذارد. اگرچه علل این اختلالات اغلب مشخص نیست، اما عوامل خطر اصلی شناخته شده شامل مشکلات شنوایی، مشکلات کلی رشد و اختلالات موثر بر رشد مغز است.

اختلالات زبانی در بزرگسالان تقریباً همیشه نتیجه آسیب مغزی یا بیماری است. به عنوان مثال، افرادی که سکته مغزی کرده اند، اغلب در جمله بندی یا به خاطر سپردن کلمات مشکل دارند. آن نوع اختلال آفازی نامیده می شود.

اختلالات گفتاری

افراد مبتلا به اختلالات گفتاری در تولید صداهای گفتاری، بیان کلمات به وضوح یا روان صحبت کردن مشکل دارند.
کودکان اغلب در تلفظ مشکل دارند و ممکن است صداهای خاصی را با صداهای دیگر عوض کنند. اختلالات گفتاری ممکن است نتیجه اختلالات رشدی باشد، اما عوامل روانشناختی نیز ممکن است نقش داشته باشند. بزرگسالان مبتلا به بیماری های عصبی گاهی اوقات اختلالات گفتاری نیز دارند که اغلب درک آنها را دشوار می کند.
گروه دیگری از اختلالات گفتاری که به عنوان اختلالات روانی شناخته می شوند، شامل مشکلاتی در جریان یا یکنواختی گفتار هستند. افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است به عنوان مثال لکنت داشته باشند.

هنگامی که افراد لکنت زبان دارند، اغلب مکث های بی صدا در گفتارشان وجود دارد، یا صداها یا هجاهای خاصی را تکرار یا طولانی می کنند. بهم ریختگی گفتاری غیرعادی سریع است که تلفظ را نادقیق می کند یا صداها یا قسمت هایی از کلمات را حذف می کند.

اختلالات صدا (دیسفونی)

اختلال صدا یک تغییر مداوم در صدای کسی است. آنها ممکن است خشدار ، کشیده یا تقریباً بی صدا به نظر برسند. اغلب صدا تا حدودی ضعیف است – به عبارت دیگر، فرد قادر به صحبت با صدای بلند نیست. اختلالات صدا ممکن است از صحبت کردن بیش از حد یا با صدای بلند، استفاده از تکنیک تنفس نادرست، یا مشکلات مربوط به (حنجره) مانند گره های صوتی ایجاد شود. دلایل روانی مانند افسردگی یا واکنش به یک رویداد ناراحت کننده نیز می تواند صدای فرد را تغییر دهد.

مشکل در بلع

در افرادی که مشکلات بلع دارند، حرکات عضلات درگیر در بلع تحت تأثیر قرار می گیرد. این منجر به مشکلاتی در انتقال غذا از طریق دهان و گلو می شود. علت اغلب یک بیماری یا اختلال در سیستم عصبی مانند بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، زوال عقل، عفونتی مانند بیماری لایم یا کزاز یا آسیب به سر است. اگر غذا به دلیل اختلال در بلع وارد ریه ها شود، می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود.

گفتاردرمانی برای چه گروه های سنی انجام می‌شود ؟

گفتار درمانی معمولاً با ارزیابی توسط یک آسیب شناس گفتار و زبان SLP که نوع اختلال ارتباطی و بهترین راه برای درمان آن را شناسایی می کند، آغاز می شود.

گفتار درمانی برای کودکان

برای فرزند شما، گفتار درمانی در یک جلسه درمانی در مدت زمان مشخص انجام شود. تمرینات و فعالیت های گفتار درمانی بسته به اختلال، سن و نیازهای کودک شما متفاوت است. در طی گفتار درمانی برای کودکان تعامل از طریق صحبت کردن و بازی کردن، و استفاده از کتاب، تصاویر و اشیاء دیگر به عنوان بخشی از مداخله زبانی برای کمک به تحریک رشد زبان انجام می‌شود .

گفتار درمانی بزرگسالان

گفتار درمانی برای بزرگسالان نیز با ارزیابی برای تعیین نیازهای شما و بهترین درمان آغاز می شود. تمرینات گفتار درمانی برای بزرگسالان می تواند در گفتار، زبان و ارتباطات شناختی به شما کمک کند.
اگر آسیب یا وضعیت پزشکی مانند بیماری پارکینسون یا سرطان دهان یا ضایعه مغزی باعث مشکلات بلع شده باشد، درمان ممکن است شامل بازآموزی عملکرد بلع نیز باشد .

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• حل مسئله، حافظه و سازماندهی و سایر فعالیت هایی که در جهت بهبود ارتباطات شناختی انجام می شود
• تاکتیک های مکالمه برای بهبود ارتباطات اجتماعی
• تمرینات تنفسی برای رزونانس
• تمریناتی برای تقویت عضلات دهان
گفتار درمانی می تواند طیف وسیعی از تاخیرها و اختلالات گفتار و زبان را در کودکان و بزرگسالان درمان کند. با مداخله زودهنگام، گفتار درمانی می تواند ارتباطات را بهبود بخشد و اعتماد به نفس را افزایش دهد.

چه درمان هایی در گفتار درمانی استفاده می شود؟

تکنیک های گفتار درمانی مختلفی برای هر یک از زمینه هایی که در بالا توضیح داده شد وجود دارد – آنهایی که در نظر گرفته می شوند به اختلال خاص بستگی دارند. معمولاً به یک سری جلسات درمانی طولانی نیاز است که هر جلسه 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. آنها ممکن است به صورت گروهی یا تک به تک انجام شوند.

رویکردهای درمانی مورد استفاده در گفتار درمانی عبارتند از:
• تمرین های ادراک، به عنوان مثال برای تمایز بین صداها و هجاهای فردی
• تمرین هایی برای تولید صداهای خاص و بهبود روان گفتار
• تمریناتی برای بهبود تنفس، بلع و صدا
• با استفاده از چیزهایی مانند زبان اشاره، تابلوهای ارتباطی و گفتار به کمک رایانه به برقراری ارتباط کمک کنید
• توصیه هایی برای افرادی که نیاز به گفتار درمانی دارند، والدین آنها و سایر اعضای خانواده
• حمایت از اجرای این اقدامات در زندگی روزمره
برای اینکه درمان در درازمدت کمک کند، اغلب مهم است که به طور منظم تکنیک ها را در خانه نیز تمرین کنید.

چرا به گفتار درمانی نیاز دارید؟

چندین اختلال گفتار و زبان وجود دارد که با گفتار درمانی قابل درمان است.

اختلالات تولید حروف یا اختلال تلفظ عبارت است از ناتوانی در بیان درست صداهای خاص کلمه. کودک یا بزرگسال مبتلا به این اختلال گفتاری ممکن است صداهای کلمه را حذف کند، عوض کند یا اشتباه بیان کند . نمونه ای از تلفظ اشتباه یک حرف گفتن «ل» به جای «ر» است.

• اختلالات روانی اختلال روانی بر جریان، سرعت و ریتم گفتار تأثیر می گذارد. لکنت و بهم ریختگی از اختلالات روانی هستند. فردی که دچار لکنت است در بیان روان صدا مشکل دارد و ممکن است صحبتی داشته باشد که مسدود یا قطع شده باشد یا ممکن است بخشی از کل کلمه را تکرار کند. فردی که بهم ریختگی دارد اغلب خیلی سریع صحبت می کند و کلمات را با هم ادغام می کند.

• اختلالات تشدید. اختلال رزونانس زمانی رخ می دهد که انسداد یا انسداد جریان هوای منظم در حفره های بینی یا دهان، ارتعاشات مسئول کیفیت صدا را تغییر دهد. همچنین اگر دریچه ولوفارنکس به درستی بسته نشود، ممکن است اتفاق بیفتد. اختلالات رزونانس اغلب با شکاف کام ، اختلالات عصبی و التهاب لوزه ها همراه است.

• اختلالات دریافتی فرد مبتلا به اختلال زبان دریافتی در درک و پردازش آنچه دیگران می گویند مشکل دارد. این می تواند باعث شود وقتی کسی صحبت می کند بی علاقه به نظر برسید، در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشید یا دایره لغات محدودی داشته باشید. سایر اختلالات زبانی، اوتیسم ، کم شنوایی و آسیب به سر می تواند منجر به اختلال زبانی شود.

• اختلالات بیانی. اختلال زبان بیانی مشکل در انتقال یا بیان اطلاعات است. اگر اختلال بیانی دارید، ممکن است در تشکیل جملات دقیق مانند استفاده از زمان فعل با مشکل مواجه شوید. این بیماری با اختلالات رشدی مانند سندرم داون و کاهش شنوایی همراه است. همچنین می تواند ناشی از ضربه به سر یا یک وضعیت پزشکی باشد.

• اختلالات شناختی- ارتباطی. مشکل در برقراری ارتباط به دلیل آسیب به بخشی از مغز که توانایی تفکر شما را کنترل می کند، اختلال شناختی-ارتباطاتی نامیده می شود. این می تواند منجر به مشکلات حافظه ، حل مسئله و مشکل در صحبت کردن یا گوش دادن شود. این می تواند ناشی از مشکلات بیولوژیکی، مانند رشد غیر طبیعی مغز، برخی شرایط عصبی، آسیب مغزی یا سکته باشد.

• آفازی. این یک اختلال ارتباطی اکتسابی است که بر توانایی فرد در صحبت کردن و درک دیگران تأثیر می گذارد. همچنین اغلب بر توانایی خواندن و نوشتن فرد تأثیر می گذارد. سکته مغزی شایع ترین علت آفازی است، اگرچه سایر اختلالات مغزی نیز می توانند باعث آن شوند.

• دیزآرتری مشخصه این عارضه به دلیل ضعف یا ناتوانی در کنترل ماهیچه های مورد استفاده برای گفتار، کند یا نامفهوم است. این بیماری بیشتر در اثر اختلالات سیستم عصبی و شرایطی ایجاد می شود که باعث فلج صورت یا ضعف حنجره و زبان می شود، مانند ام اس (MS) و ALS و سکته مغزی.

 

خدمات گفتار درمانی تهران در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان بهترین مرکز گفتار درمانی کودکان در تهران و همچنین بزرگسالان می باشد که با تعرفه سال 1402 به مبلغ 250,000 تومان ( دویست و پنجاه هزار تومان ) انجام میشود.

آدرس ما : تهران – بلوار مرزداران – بین مترو مرزداران و خیابان البرز – پلاک 67

برای تماس و رزرو نوبت و دریافت لوکیشن به پاورقی سایت در پایین همین صفحه مراجعه نمایید.

گفتار درمانی در غرب تهران