فهرست بستن

تشخیص بیشفعالی توسط IVA

تشخیص بیشفعالی توسط IVA

بهترین روش تشخیص بیشفعالی توسط IVA

چرا اکثر روانپزشکان و روانشناسان تست IVA-2 را برای تشخیص بیشفعالی انتخاب میکنند؟

اکثر روانپزشکان تست IVA-2 را برای اطمینان کامل از تشخیص بیشفعالی همچنین مشخص کردن نوع بیشفعالی استفاده میکنند؛ زیرا این تست علاوه براینکه نوع بیشفعالی را مشخص میکند، سرعت پردازش مغزو سایر مقیاس‌های تاثیر گذار بر کیفیت بیشفعالی  را اندازه گیری می‌کند همچنین این تست افرادی که اختلال بیشفعالی دارند و افرادی که صرفا اختلالات تمرکز دارند را از هم جدا میکند و با کمک تست IVA-2 میتوان بهترین روش درمان فرد را نیز انتخاب کرد

تست IVA-2 یک آزمون عصب شناختی (نوروسایکولوژی) از نوع CPT (بررسی یکپارچه عملکرد دیداری-شنیداری) است

تست IVA_2 یک آزمون تخصصی توجه و تمرکز برای غربالگری تشخیص و تعیین کمیت علائم نقص توجه و تمرکز و تکانشگری(کنترل تکانه) برای کمک به دقیق‌ترین تشخیص ممکن بیش فعالی(ADHD)است.

تست IVA-2 برای افراد بالای ۶ سال تا سن بزرگسالی (۶۰سال و حتی بالاتر) نجام می‌شود .

تست IVA-2 یک سنجش کامپیوتری با حساسیت و اعتبار بالاست IVA-2 تنها آزمون CPT می‌باشد که خطای انسانی در آن تاثیری ندارد ونتایج آن با FMRI (تصویربرداری تشدید مغناطیس عملکردی) و QEEG (نقشه برداری مغزی) معتبر شده یا به عبارتی همبستگی و رابطه مشخص دارد.

برای بررسی دقیق اختلالات نقص تمرکز و توجه و بیشفعالی دو دسته مقیاس‌ مربوط به توجه و تمرکز و مقیاس‌های مربوط به کنترل پاسخ و تکانشگری باید بررسی شوند

تست IVA-2 این خرده مقیاس ها را به دقیق ترین صورت با تمام جزییات در دو بعد دیداری و شنیداری انسان اندازه می‌گیرد تا بتوان افراد بیشفعال و همچنین افرادی که مشکلات تمرکزی فارغ از بیشفعالی دارند را شناسایی کند

تست IVA-2 برای بررسی مقیاس توجه و تمرکز سه دسته مقیاس گوش به زنگی تمرکز و سرعت پردازش مغزو برای بررسی کنترل تکانه خرده مقیاس‌های احتیاط ثبات و تحمل مغزی را بررسی میکند.

برای اطلاع دقیق و آشنایی با این مقیاس ها کارکرد تمامی اینها را برای شما تعریف کردیم.

 

تست تشخیص بیشفعالی توسط IVA در کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان برای تشخیص ADHD همراه با کاملترین ریپورت بصورت رنگی در کمترین زمان ممکن با تشخیص کامل به مبلغ 450,000 تومان در اختیار شما عزیزان می باشد ، همچنین خدمات مشاوره و راهنمایی در صورت نیاز به درمان با توجه به گستردگی تخصصهای کلینیک ذهن برتر ایرانیان , انجام میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از اینجا با ما درتماس باشید .

 

مقیاس های مربوط به توجه و تمرکز

 

هوشیاری(vigilance)

هوشیاری یک مقیاس اولیه است که توانایی کلی توجه را اندازه می‌گیرد و بیانگر حالت آمادگی مغزی، یادگیری و پاسخگویی و دقت کردن می‌باشد از این عامل به نوعی به عنوان آمادگی و بیدار بودن مغز یاد می‌کنند نقص در گوش به زنگی باعث عدم توانایی در حفظ توجه برای یک فعالیت مداوم و طولانی مدت می‌شود این افراد معمولاً در هنگام مطالعه یا سر کلاس‌های آموزشی و یا در زمان فعالیت طولانی و کسل کننده خواب‌آلود می‌شوند و خمیازه می‌کشند یا به رویا فرو می‌روند برعکس افرادی که هوشیاری مغزی بالا دارند به‌ندرت محرک‌های کلیدی را از دست می‌دهند هنگامی که این عامل درمان نشود باعث شکست مزمن در مدرسه و محل کار می‌شود اما زمانی که به درستی تشخیص داده شود قابل درمان است.

تمرکز (Focus)

توانایی معطوف کردن تلاش ذهنی فرد به یک موضوعِ هدف یا فکر خاص است به نوعی که فرد بتواند هرگونه احساس درونی یا عامل حواس پرتی بیرونی را کنار بگذارد زمانی که تمرکز فردی بالا باشد سریعتر می‌تواند به تصمیم یا راه حل واحدی برسد و وظیفه‌اش را به طور موثر و کارآمدی انجام دهد

 

افرادی که در این مقیاس نمره بالایی کسب می‌کنند معمولاً حتی تحت استرس و یا محیط با عوامل حواسپرتی بالا تمرکز خود را از دست نمی‌دهند.

سرعت پردازش مغز(SPEED)

به معنای مدت زمانی است که طول می‌کشد تا اطلاعات توسط مغز دریافت شوند معنی آنها استنباط شود و مغز فرد تشخیص دهد که هدفی است که نیاز به شروع پاسخ دارد.

۶۱% افراد با سرعت پردازش پایین مغز بیش‌فعال هستند .

افرادی که سرعت پردازش شنوایی ضعیفی دارند در یادداشت‌برداری دقیق در محیط کلاس یا جلسات مشکل دارند و احتمالا در تعامل با افراد دیگر یا در درک اطلاعات کلیدی در طول مطالعه دچار مشکل می‌شوند.

افرادی که در سرعت پردازش بینایی دچار مشکل هستند احتمالاً در مهارت‌های خواندن مطالب و همچنین درک دستورالعمل‌های نوشته شده مشکل دارند و همچنین در درک و یادآوری اطلاعاتی که در قالب تصویر به آنها ارائه شده به مشکل برخواهند خورد.

تشخیص بیشفعالی توسط IVA

 

مقیاس های مربوط به کنترل پاسخ

 

احتیاط مغزی

اولین معیار تکانشگری احتیاط است که در تست IVA-2 با خطاهای انجام شده تعریف می‌شود احتیاط به معنای توانایی فرد در مهار پاسخ به محرک‌های غیرهدفِ دیداری و شنیداری است

به نوعی احتیاط یعنی مغز فرد بتواند به محرک‌های بی‌ربط و غیر هدف (مزاحم) پاسخ ندهد.

ثبات یا سازگاری

این مقیاس نشان دهنده توانایی فرد برای حفظ توجه خود به منظور ایجاد پاسخ‌هایی است که عملکرد پایدار مغز را منعکس می‌کند به بیان دیگر افرادی که ثبات مغزی بالایی دارند حتی وقتی سرعت کارشان زیاد می‌شود یا زمانی که استرس دارند یا عامل حواس‌پرتی وجود دارد زمان واکنششان به محرک هدف ثابت است این افراد معمولاً مستعد اشتباهات از نوع بی‌دقتی نیستند و به راحتی خطاهای خود را تشخیص می‌دهند و اصلاح می‌کنند.

این افراد هم می‌توانند توجه خود را برای کارهای سخت حفظ کنند هم در شرایط کند و کسل کننده سرعت پاسخ‌دهی خود را حفظ کنند

معیار سازگاری معیاری کلی از توانایی فرد در پاسخگویی قابل اعتماد بر اساس زمان واکنش است

 

برای مثال زمانی که مجبور می‌شوید سریعتر پاسخ دهید یا سریع‌تر یاد بگیرید آیا کیفیت عملکردتان تغییر می‌کند یا خیر؟

تحمل یا استقامت مغزی

تحمل مغزی توانایی فرد برای حفظ سرعت پاسخگویی در طی زمان است

افرادی که در این مقیاس ضعف دارند در تکالیف طولانی مدت کسل شده و به مشکل برمی‌خورندو کیفیت کارشان پایین می‌آید.

 

 

به جز تشخیص بیشفعالی و خرده مقیاس‌های آن با تفسیر دقیق تست IVA-2 توسط فرد متخصص می‌توان تشخیص داد که فرد در هریک از پنج دسته توجه ارادی انسان در بعد دیداری یا شنیداری چه میزان ضعف یا توانایی دارد که شناسایی این مساله برای پیشرفت تحصیلی یا کاری فرد بسیار مفید است برای مثال اگر فردی بدانند توجه متمرکزش در بعد دیداری ضعیف است می تواند برای بالا بردن کیفیتِ یادگیری مطالب را بلند بخواند تا از بعد شنیداری نیز وارد مغز شود

همچنین برای رهایی از حواسپرتی بهتر است افراد از بعد(دیداری یا شنیداری) قوی‌ترِ مغزی برای یادگیری

مطالب استفاده کنند.

متخصصان ما در کلینیک ذهن برتر ایرانیان همه دسته‌هایِ توجه ارادی را با کمک تستIVA-2 در هر دو بعد دیداری و شنیداری برای شما بررسی و تفسیر میکنند برای آشنایی با هریک از ابعاد توجه ادامه مطلب را مطالعه کنید.

توجه متمرکز(Focus Attention)

توجه متمرکز،توانایی پاسخدهی مستقیم و دقیق انسان به محرک های مشخص و ویژه محیطی  بینایی،شنوایی یا لامسه است.

 

توجه انتخابی(Selective Attention)

توجه انتخابی زمانی است كه فرد از میان محرک‌ها و عوامل فراوان بیرونی و درونی به یک محرك خاص دقت مى‌كند و سایر محرك ها را ناديده می‌گيرد

نمونه‌ی بارز ان زمانی است که در یک کافه شلوغ به مطالعه یک کتاب پرداخته‌اید و صدا یا رفت‌وآمد بیرون توجه شما به کتاب را بر هم نمی‌زند. همچنین توجه انتخابی به رهایی از حواس پرتی درونی مثل افکار و احساسات شما هم بستگی دارد برای مثال زمان مطالعه بتوانید خود را از شر افکار درونی خلاص کنید.

 

توجه مداوم(Sustained Attention)

توجه پايدار عبارت است از توانايى هدايت و تمركز فعاليت ذهن بر روى محرك هاى خاص،در طی مدت زمان طولانی در حالی که سایر عوامل حواس پرتی را فیلتر کنید.

برای مثال دانش‌آموزی که سر کلاس درس باید طی مدت زمان طولانی توجه خود را به آموزش معلم معطوف کند و برای مثال پچ پچ دو نفر از همکلاسیان آخر کلاس یا خستگی موجب حواسپرتی وی نشود.

 

توجه تقسیم شده(Divided Attention)

این گونه توجه بالاترین سطح توجه است و به توانايى پاسخدهى همزمان به چند تكلیف می‌باشد

توجه تقسيم شده توانايى فرايند تقسيم توجه ميان دو یا چند چيز در يك زمان واحد است. و اين توجه در زمانى كه مجبور به چند كار همزمان هستيد برای مثال زمانی که حین رانندگی به صحبت های فرد کناریتان هم گوش می‌دهید و همزمان موزیک در حال پخش رانیز تغییر می‌دهید رخ مى دهد. یا کارمندی که حین گوش دادن به توضیحات شما همزمان پرونده‌تان را نیز در سایت چک میکند.

 

جابه‌جایی توجه یا توجه متغیر(Alternating Attention)

توجه متغير يعنى توانايى انجام از يک تكليف به تكليف ديگر برخلاف توجه تقسیم شده كه تكاليف به طور همزمان انجام می‌شوند. در توجه متغير تكاليف به نوبت و یکی یکی انجام می‌گيرند به نوعی که مثلا فرد توجه خود را از شنیدن توضیح استاد میگیرد بعد به تابلو توجه میکند و سپس مطالب را یادداشت میکند.