فهرست بستن

دستگاه tDCS چیست ؟ با دستگاه tDCS بیشتر آشنا شویم

دستگاه tDCS چیست

دستگاه tDCS چیست ؟

یکی از دستگاههای مربوط به روش‌های درمانی نوروتراپی دستگاه tDCS است و به طور خلاصه این دستگاه جریان الکتریکی خیلی ضعیف تولید می‌کند که قادر است از روی پوست سر سلول‌های مغز را تحت تاثیر قرار داده و آنها را تنظیم ، یا تقویت ، یا ترمیم کند.

و در صورت لزوم مهار و یا اصلاح کند، این دستگاه با استفاده از یک باتری کار می کند و جریان الکتریکی خیلی ضعیف بین یک دهم تا حداکثر دو میلی آمپر تولید می کند.

بنابراین دستگاه tDCS دستگاهی کاملا ایمن است و هیچ گونه عوارض جانبی مهم برای بیمار ندارد و کاملاً غیر تهاجمی و ایمن و بدون درد می باشد ، به طوری که توسط بیمار به سهولت تحمل می شود.

و طرز استفاده از آن خیلی راحت است ، یکی دیگر از بهترین مزایای آن ارزان بودن آن در مقایسه با سایر دستگاه های درمانی می باشد و معمولاً پس از دو الی سه هفته علائم مثبت درمانی و یا علائم بهبودی و کاهش شدت علائم بیماری قابل لمس است.

این دستگاه می تواند میزان تحریک پذیری مغز را تنظیم کند ، یعنی می‌تواند میزان فعالیت سلول های قشر مغز را در صورت لزوم زیاد و یا کم کند ،ودرنتیجه با تاثیر بر روی نورون های مغزی می‌تواند بر میزان عملکرد مغز تاثیر گذار باشد و در نهایت پس از دو الی سه هفته درمان منظم باعث ایجاد نوعی پلاستیسیتی در مغز می‌شود .

 

پلاستیسیتی چیست ؟

 و اما من قبل از همه چیز لازم است راجع به  پلاستیسیتی توضیح مختصری بدهم ، به طور کلی سلول های مغزی که در جریان انواع مختلف بیماری ها آسیب می بینند، می‌توانند این سلول به مرور زمان به سلول نرمال و طبیعی تبدیل شوند.

و یا سلول های جدیدی در محل آسیب  تولید شود ،که به این پدیده و توانایی مغز پلاستیسیتی می‌نامند و دستگاه tDCS می تواند با تحریک ضعیف الکتریکی نورون ها این خاصیت پلاستیسیتی را در مغز تقویت کند تا بهبودی و ترمیم و اصلاح سلولهای آسیب دیده تسریع شود.

 

دستگاه tDCS چیست

 

دستگاه tDCS برای چه بیماری هایی مناسب است ؟

البته دستگاه tDCS را برای درمان بیماری‌های زیادی نظیر افسردگی اضطراب و بیماری صرع مقاوم به درمان و درمان انواع دردها و اختلالات حافظه و بیش فعالی بکار می برند ، و در حال حاضر این دستگاه در مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان موجود است.

و به عنوان درمان کمکی در انواع صرع های مقاوم به درمان به کار می رود، همانطوریکه قبلاً ذکر شد این دستگاه جریان الکتریکی خیلی ضعیف بین یک دهم تا دو میلی ولت ایجاد می کند که دارای دو الکترود است ، که یکی مثبت یا آند و دیگری منفی یا کاتد است.

قطب مثبت اثر تحریکی بر روی قشر مغز دارد و برعکس قطب منفی اثر مهاری دارد ، پس با این دستگاه می توانیم در صورت لزوم بعضی از نواحی مغز را تحریک و یا مهار کنیم و به سادگی و بدون درد و ناراحتی برای درمان بیماری‌های نورولوژی و روانپزشکی کمک می‌کند.

معتبرترین سایت اسناد و مقالات پزشکی در دنیا سایت www.pubmed.gov می باشد اگر کلمه tDCS را در قسمت جستجوی این سایت بنویسید ، تعداد بیش از 6000 نتیجه می دهد که نشانگر اهمیت این دستگاه در درمان انواع بیماریها و علاقه دانشمندان پزشکی به این دستگاه می باشد که مقالات و تحقیقات زیادی تاکنون در مورد این دستگاه در دنیا نوشته وانجام شده

 

دستگاه tDCS چیست

دکتر داوود آذرنگی متخصص مغز و اعصاب

مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

تلفن 02144221177  و 02144221180

مراجعه کننده عزیز :

در زمینه tDCS هر سوالی که دارید می توانید در قسمت پایین بپرسید ما سعی می کنیم در سریعرین زمان ممکن به سوالات پاسخ دهیم :

 

 

10 Comments

  1. ابراهیم

    درود دستگاه TDCSبرای بیماران ام اس هم مفید میباشد برای دردهای سر و دست و پا
    قیمتش جقدر در میاد

    • مدیر سایت

      سلام
      بعنوان درمان اصلی نباشد تا حدودی می تواند مفید باشد ، هر چند که rTMS بسیار مفیدتر است.

  2. مجید

    سلام من خانومم سال ۱۴۰۰ تومور کاروتید روی شاهرگش بود عمل کرد حین عمل سکته وسیع مغزی کرد که قسمتی از جمجمه رو برداشتن و نصف بدن )سمت چپ ( فلج شد
    تو این با فیزیوتراپی و کاردرمانی خیلی از حرکتاش برگشت ولی هنوز دست چپ رو درست حرکت نمیدن یعنی فقط دست از شونه حرکت میکنه آیا این دستگاه برای ایشون مفیده؟؟؟

    • مدیر سایت

      باید شرایطشون بررسی بشه احتمال اینکه tDCS براشون نتیجه بخش باشه کم هست … در این موارد از rTMS نتیجه خیلی بهتری میشه گرفت ولی باید بررسی شود که منع استفاده از rTMS نداشته باشه

  3. فرزانه

    سلام
    تی دی سی اس برای کودک بیش فعال در سن ۷ سالگی مناسب است ؟

    • مدیر سایت

      خیر خیلی مناسب نیست ، بهتر است از loreta neurofeedback استفاده شود که تاییده سازمان غذا و دارو دارد و باعث حل مشکل بیشفعالی میگردد

  4. بببب

    برای درمان افسردگی در بیمار با سابقه تشنج کاربرد دارد یا مجدد تشنج را تشدید و شروع میکند

    • مدیر سایت

      در صورتی که تحریکی کار بشه ، می تونه باعث تشدید تشنج بشه

  5. sd

    سلام من تعداد جلسات tdcs رو کامل نکردم یعنی دوره ی درمان رو کامل طی نکردم و نیمه کاره رها کردم. آیا این کار میتونه عارضه و تاثیر مخربی داشته باشه؟ (مخصوصا بر روی حافظه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *