فهرست بستن

درمان تی ام اس TMS

درمان تی ام اس TMS چیست ؟ 

این سوال را بسیاری از مراجعین می پرسند که در اینجا به آن پاسخ می دهیم :

مقاله قبلی را حتما بخوانید :  دستگاه TMS چیست و چه کار می کند؟

 

همانطوری که در تصویر زیر ملاحظه می فرمایید :

 

درمان تی ام اس TMS چیست

دستگاه تی ام اس از چه بخشهایی تشکیل شده است ؟

دستگاه تی ام اس که برای درمان تی ام اس TMS  از سه قسمت تشکیل شده ، شامل یک صندلی راحت ، مثل صندلی دندانپزشکی است ، که بیمار روی آن می تواند راحت بنشیند و  یک قسمت اصلی دستگاه و قسمت دیگر کویل است ، که این کویل است که با فاصله خیلی کم و حدود چند میلی متر از سر بیمار قرار می‌گیرد.

درمان تی ام اس TMS چیست

نکته مهم :

دستگاههای تی ام اس استفاده شده در کلینیک ذهن برتر ایرانیان از نوع 3 تسلا یعنی بالاترین توان ممکن برای یک دستگاه rTMS و دارای کویل های خنک کننده – که باعث ناراحتی بیمار نشود – و قابلیت انجام تی ام اس با فرکانس های بالای 20 هرتز جهت تحریک بالا بخصوص در بیماران سکته مغزی و دارای تاییده سازمان غذا و دارو می باشد.

و امواج مغناطیسی را که دستگاه تی ام اس در ناحیه کویل  تولید کرده ، مطابق شکل که ملاحظه می فرمایید ،   امواج مغناطیسی به صورت خطوط نقطه چین نشان داده شده است که وارد مغز می‌شود

درمان تی ام اس TMS چیست

ولی سوال اصلی این است که با چه مکانیسمی از کویل امواج مغناطیسی به بیرون ساطع میشود تا بتواند این امواج وارد مغز شود؟

جواب این سوال را بر اساس یکی از قوانین فیزیک به نام فارادای است ، البته فارادای دانشمندی بوده که در سال ۱۸۳۱ این قانون را کشف کرده و طبق قانون فارادای نیروی الکتریکی هر گاه از داخل هر نوع سیم پیچی عبور کند به جریان مغناطیسی تبدیل می شود ، البته همان جریان مغناطیسی که برای درمان تی ام اس TMS ساطع میشود اگربا یک سطح برخورد نماید ، مجدداً به نیروی الکتریکی تبدیل می‌شود یعنی نیروی الکتریکی قابل تبدیل به نیروی مغناطیسی و برعکس است .

داخل کویل دستگاه تی ام اس چه چیزی وجود دارد ؟

البته لازم به یادآوری است که در داخل کویل دستگاه تی ام اس که برای درمان تی ام اس TMS سیم پیچی وجود که بنا به نوع کویل می تواند یک سیم پیچ و یا دو سیم پیچ که بصورت متداول برای درمان تی ام اس مورد استفاده قرار میگیرد و دارای انواع مدلهای کویل تخت یا کویل 8 و دارای زاویه میباشد.

و وقتی که جریان الکتریکی از داخل آن عبور می کند تولید نیروی مغناطیسی یا همان میدان مغناطیسی می کند و این نیروی مغناطیسی یک قابلیت نفوذ خوبی از سطوح مختلف مانند پوست و استخوان و پرده های مغز دارد.

که خودش را به سطح خارجی مغز یا قشر مغز می رساند و در آنجا وقتی با سطح مغز برخورد می کند طبق همان قانون فارادای تبدیل به نیروی الکتریکی میشود . این جریان الکتریکی از طریق نورونهای سطح مغز دریافت شده و با انتقال این جریان به سایر نورونهای اطراف تا قشر مغز نفوذ میکند.

چون برای بسیاری از مراجعین این سوال پیش می آید که آیا تی ام اس فقط بر سطح و یا همان قشر خارجی مغز تاثیر دارد؟ که با توجه به موردی که ذکر کردیم می توان گفت بله اثر درمان تی ام اس TMS می تواند تا عمق مغز نفوذ و با توجه به پروتکل تعیین شده می تواند به تحریک یا مهار نورونهای مغزی در عمق مغز نیز بپردازد.

دکتر داوود آذرنگی متخصص مغز و اعصاب 

مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

اگر سوالی دارید پذیرای صدای گرمتان هستیم 

02144221177

02144221180

09190021600