فهرست بستن

توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms و فیزیوتراپی همزمان

توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms و Tens بصورت همزمان

نحوه عملکرد توانبخشی با تحریک مغناطیسی مغز tms تی ام اس rtms به چه صورت است؟

این روش درمانی ، روشی موثر در توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms و ضعف های عضلانی و فلج ناشی از سکته های مغزی است ، که برای اولین بار در دنیا ،  بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در ژاپن ، این روش درمانی توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms ، در بیش از سه هزار بیمار اجرا شده ، که نتایج عالی داشته و مقالات زیادی در pub-med در این مورد به چاپ رسیده , که همگی تاثیر مثبت این روش درمانی را بر ناتوانی های حاصل از سکته مغزی را اثبات می کند.

توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms

در حال حاضر توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms در بهترین مرکز درمان سکته مغزی در مرکز ذهن برتر ایرانیان برای بیماران به اجرا در آمده که تاثیر آن نه تنها در مورد بیماران جدید مبتلا به سکته مغزی بلکه ، در بیماران مزمن ، که چندین سال از ابتلای آنها به سکته مغزی گذشته ، نمایان است.

منبع توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms

مطالبی که در زیر ملاحظه می فرمایید استخراج شده از کتاب Rehabilitation with rTMS است که تصویر جلد آن را ملاحظه می فرمایید , که توسط دکتر داوود آذرنگی ترجمه و گرد آوری شده.

توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms

 

در سکته مغزی چه اتفاقاتی می افتد ؟

در حال حاضر سکته های مغزی در ۵۰ درصد موارد , عوارضی به صورت فلج یکطرفه بدن ، و یا فلج یک دست و یا یک پا به جا می گذارد ، که بیماران را کاملاً ناتوان می‌کند , و این ناتوانی باعث می شود که بیماران حتی انجام کارهای شخصی و راه رفتن برایشان ، سخت و یا ناممکن شود.

و اغلب موارد ،  برای حرکت از ویلچر استفاده می کنند ، و زندگی با این وضع خیلی دردناک است ، و بعضی از آنها دچار عوارض روانی نظیر افسردگی نیز می‌شود ،  و در ضمن برای نگهداری این قبیل بیماران افراد دیگر خانواده نیز شبانه‌روز با مشکلات زیادی مواجه می شود.

جهت مشاهده هزینه درمان با دستگاه ار تی ام اس لطفا از اینجا وارد شوید

 

و حداقل یک نفر لازم است که از این بیماران سرپرستی و نگهداری کند ، و هزینه سرپرستی و نگهداری و درمان نیز به خانواده‌ها فشار می آورد ، و چه بسا خانواده هایی هستند که مجبورند ، عزیزانشان را به مراکز مخصوص جهت پرستاری و نگهداری بسپارند ، که آن هم مشکلات ویژه خود را به همراه دارد.

اما سعی ما بر آن است که توانایی های بیمار را ، با استفاده از جدیدترین و به روزترین تکنولوژی دنیا ، تقویت کنیم تا بیمار بتواند ، خودش کارهای روزمره را انجام دهد , و از میزان و شدت فلج عضلات کاسته شود.

تا خودش بتواند غذا بخورد ، و در منزل کارهای شخصی خود را انجام دهد ، و به هیچ کسی وابسته نشود , و یا حداقل میزان وابستگی کمتر شود.

کلیپ صحبتهای آقای دکتر داود آذرنگی در مورد درمان با تحریک مغناطیسی مغز با آر تی ام اس rtms

 

 

تکنولوژی و اصول علمی و اساسی ,بازتوانی بیماران مبتلا به سکته مغزی با این روش درمان بر چه پایه و اساسی استوار است ؟

در جواب لازم است که خبر خوبی را بدهم ، مبنی بر اینکه مغز انسان ،  قابلیت ترمیم دارد ، که اصطلاح علمی ، قابلیت ترمیم مغز پلاستیسیته نامیده می شود.

یعنی ناحیه ای از مغز، اگر به هر علتی دچار ضایعه ای مانند ، گرفتگی رگ در سکته های مغزی شود ، این خاصیت پلاستیسیته یا ترمیم ، در آن ناحیه آسیب دیده مغز شروع به فعالیت می کند ، و سعی دارد که ترمیم و اصلاح ناحیه آسیب دیده را جبران کند.

ولی این توانایی ترمیم و پلاستیسیته اگر به حال خود رها شود ، معمولاً در ناحیه آسیب دیده ترمیم صورت نخواهد گرفت , و حتی در بعضی نقاط سالم مغز، و به خصوص در نیمکره طرف سالم پلاستیسیته نابجا و ناهنجار تولید خواهد شد ، که نه تنها از ناتوانایی های بیمار مبتلا به سکته مغزی کم نمی‌کند ، بلکه روز به روز باعث تشدید فلج ، و باعث اسپاسم های عضلانی در اندام های فلج شده خواهد شد.

البته این ترمیم های نابجا را ، بعد از سکته مغزی توسط تکنولوژی های پیشرفته تصویربرداری ، مانند پت اسکن و ام آر آی ، مطالعه و به اثبات رسانده اند.

پس تا به حال به این نتیجه می‌رسیم ، که مغز توانایی ترمیم را دارد ، ولی لازم است که ما این ترمیم و پلاستیسیته را در جهت بهبودی مدیریت کنیم ، تا در ناحیه آسیب دیده مغز ترمیم انجام شود ، که در آن موقع باعث بهبود علایم و کاهش ناتوانایی های بیمار می‌شود.

سوال بعدی که پیش می آید این است که چگونه می‌توان پلاستیسیته مغز را در جهت مثبت مدیریت کرد؟

ما به کمک روش‌های گوناگون نوروتراپی ، که یکی از آن روش ها ، استفاده از دستگاه آر تی ام اس است  می‌توانیم در نواحی از مغز که پلاستیسیته نابجا و نابهنجار تولید شده ، آنها را مهار کنیم و در عوض در نواحی از مغز که لازم است ، تولید ، پلاستیسیته را تحریک و تقویت کنیم.

که طبق مطالعاتی که در ژاپن در بیش از ۳۰۰۰ بیمار به عمل آمده ، ترکیب درمانی آرتی ام اس با فیزیوتراپی در یک روز، و یا همزمان ، در جلسات متعدد ، باعث هدایت و مدیریت صحیح ، در ترمیم خود به خودی پلاستیسیتی مغز میشود ، و ما با این روش  درمانی توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms ترمیم مغز را تحریک ، و تقویت و اصلاح می‌کنیم.

و آن را در جهت بهبودی بیمار مدیریت می‌کنیم ، و اغلب بیماران با این روش درمانی ، از میزان ناتوانایی هایشان ، کاسته می شود ، و بعضی از آنها ، کاملاً و ۱۰۰ درصد بهبودی پیدا می کنند،

لازم به ذکر است که این روش درمانی توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms کاملا بدون عوارض ، و بدون خطر می باشد ، و در ضمن همکاری بیمار برای بهبودی یکی از شرایط اصلی به حساب می آید.

کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان مرکز توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms یا مرکز توانبخشی سکته مغزی تهران می باشد

توجه :

تی ام اس طیف وسیعی از بیماری ها را درمان میکند که از آن جمله میتوان به درمان افسردگی و تی ام اس وسواس و اضطراب و استرس و … اشاره کرد.

منبع مطالب کتاب

Rehabilitation with rTMS

ترجمه و گردآوری توسط دکتر داوود آذرنگی متخصص مغز و اعصاب مرکز چند تخصصی اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان در توانبخشی سکته مغزی با تی ام اس rtms

2 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *