فهرست بستن

آشنائی والدین کودکان بیش فعال با نوروفیدبک درمانی

drAzarangi (2)

روش جدید درمان بدون دارو و بدون عارضه است که انسان توسط آن یاد میگیرد که چگونه سلول های عصبی مغز خود را تنظیم ، تعدیل ، بازسازی ، اصلاح و تقویت کند.
نوروفیدبک روش نوینی است که نه تنها گروه کثیری از بیماری های مغز اعصاب و روان را می تواند درمان کند، بلکه در افراد سالم نیز، به منظور افزایش توانمندی های ذهنی ، افزایش قدرت یادگیری ، افزایش حافظه و افزایش سرعت عملکرد ، تسریع در یادگیری مطالب علمی، تسریع در محاسبان ریاضی، افزایش دقت عمل ، افزایش تمرکز و توجه ، افزایش مهارت های علمی و هنری ، به خصوص ایجاد خلاقیت در شعر و موسیقی، تقویت فن بیان، افزایش جسارت و شجاعت، افزایش نیروی خلاقیت در زمینه های علمی و اختراع و اکتشاف، بالا بردن توانمندی های ورزشی، و کاهش استرس و اضطراب ، به خصوص استرس ناشی از امتحانات و کنکور ، ایجاد آرامش و بالاخره باعث افزایش موفقیت های اجتماعی و شغلی در زندگی می شود.
ما پدران و مادران بزرگترین آرزویی که داریم این است که، فرزندانمان بتوانند، تحصیلات عالی خوبی داشته باشند و بتوانند با آرامش و دور از استرس و اضطراب و در مدت زمان کم ، مطالب زیادی را مطالعه و یاد بگیرند و آنها را به خاطر بسپارند، طوری که هرگز فراموش نکنند.
آرزوی والدین این است که فرزندان این مرز و بوم در عرصه های علمی و هنری و ورزشی مقام اول را کسب کنند و انتظار داریم فرزندان ما طوری آموزش و تربیت ذهنی، روانی و جسمی شوند که با خلاقیت و ابتکار و جسارت و علم و هنر خود همه دنیا را متحیر سازند و درتمام عرصه ها افتخار آفرین باشد.
ما پدران و مادران آرزو داریم که فرزندانمان طوری آموزش داده شوند که ، کشورعزیزما ، نه تنها نیازی به علم و فن آوری بیگانگان نداشته باشد، بلکه بتواند علم و فن آوری را به دیگر کشورها صادر کند،
برای این کار باید فرزندان ما مغزی توانمند و خلاق داشته باشند ، که همه اینها با آموزش صحیح و یادگیری سیستم نوروفیدبک و بیوفیدبک امکان پذیر است.
ما انسان ها توسط روش های نوین نوروفیدبک می توانیم آن طوری که دلمان می خواهد قسمتی از قشر مغزمان را که خواهان افزایش عملکرد و کارآرایی آن ناحیه از مغز هستیم تقویت کنیم و یا ناحیه ای از قشر مغز را که میخواهیم فعالیت کمتری داشته باشد مهار کنیم.
برای مثال : اگر دانش آموزی در درس ریاضیات ضعیف است ، چون خداوند ناحیه ای از قشر مغز را جهت انجام محاسبات و اعمال ریاضی اختصاص داده ، می توانیم توسط انجام نوروفیدبک ، مرکز مربوط به ریاضیات را در مغز تقویت کنیم، تا دانش آموز ریاضیاتش تقویت شده و سرعت محاسبات افزایش یافته و عملکرد بهینه ای در این زمینه داشته باشد.
و یا برعکس اگر کسی اضطراب و استرس ، یا افسردگی دارد و این ناراحتی ها منجر به کاهش توانمندی های ذهنی و خلاقیت فرد شده باشد ، می توانیم ناحیه ای از مغز که مربوط به احساسات و خلق و خوی منفی و استرس و اضطراب است ، مهار کنیم.
توسط نوروفیدبک انسان این توانایی را دارد که بسته بکار و فعالیت و شغلی که دارد،و به منظور پیشرفت در انجام آنها و موفقیت و بهره وری بیشتر، ناحیه مربوطه از مغزش را که درارتباط با انگیزه و کار بخصوص می باشد تقویت کند، تا به موفقیت های چشم گیری دست یابد.
برای مثال نوروفیدبک برای اولین بار در مورد فضانوردانی که به کره ماه می خواستند سفر کنند، اجرا شد. این فضانوردان تمام آزمایشات پزشکی را انجام داده بودند و می توان گفت آنها از نظر سلامتی ، سالمترین افراد روی زمین بودند، ولی در مورد این افراد سالم نوروفیدبک به منظور افزایش توجه و تمرکز و افزایش قدرت عملکرد بهینه و افزایش توانمندی های ذهنی، و افزایش میزان خلاقیت و قدرت محاسبات ذهنی، افزایش جسارت و به منظور کاهش استرس ، اضطراب و ترس، قبل از سفر نوروفیدبک و بیوفیدبک در موردشان انجام دادند که نتیجه ای شگفت انگیز داشت.
در حال حاضر کلیه تیم های فوتبال مشهور و موفق دنیا قبل از انجام مسابقات بین المللی و در موقع تمرین برای مسابقه، نوروفیدبک زیر نظر متخصصین مغز و اعصاب انجام می دهند تا میزان توانمندی های ذهنی ، سرعت عمل، دقت، تمرکز، عملکرد بهینه و هماهنگی بین ذهن و جسم را ایجاد کنند، تا بتوانند در مسابقات بین المللی برنده شوند. به عبارت دیگر اگر ورزشکاری از لحاظ قدت جسمانی و نیروی بدنی در حد مطلوبی باشد و عملکرد روانی و ذهنی ضعیفی داشته باشد، این ورزشکار به علت استرس و اضطراب ناشی از میدان مسابقه و افکار مزاحمی که در حین مسابقه به مغزش خطور میکند، از پتانسیل بهینه ورزشکار میکاهد و نمی تواند در مسابقه نتیجه مطلوب را کسب کند، ولی توسط سیستم نوروفیدبک هماهنگی بین قوای جسمانی ورزشکار و مرکز فرماندهی که همان مغز است ایجاد می شود تا ورزشکار بتواند در مسابقات موفق شود.
مثال بعدی در مورد هنرمندان ، و به خصوص در مورد هنر موسیقی است. لازم است بدانیم که خداوند قسمتی از قشر مغز را برای موسیقی اختصاص داده، و کسانی که می خواهند در عرصه هنر موسیقی موفق شوند و خلاقیت هایی در این زمینه داشته باشند، با توانمند سازی سلول های مغزی در مرکز موسیقی مغز، این افراد خلاقیت و
نوآفرینی در این زمینه خواهند داشت.
مثال بعدی در زمینه ریاضیات است، برای اینکه دانش آموز یا دانشجویی در زمینه ریاضیات موفق شود، لازم است که، دقت، تمرکز، سرعت عمل و حافظه قوی، آرامش و عملکرد ذهنی بالایی داشته باشد و از استرس و اضطراب دور باشد که همه این موارد با یادگیری نوروفیدبک و بیوفیدبک امکان پذیر است.
در ضمن برای موفقیت های شغلی و تجاری و برای افزایش توانمندی های ذهنی در مورد کسب و کار ، انتخاب نوروفیدبک در دنیای امروزی بهترین گزینه خواهد بود.

neurofeedback_bild

مکانیسم اثر نوروفیدبک و بیوفیدبک :

به طور ساده برای اینکه چگونگی تاثیر نوروفیدبک مشخص شود، من انجام نوروفیدبک را به تنظیم موتور ماشین تشبیه میکنم. ماشینی که همه اجزاء و قسمت های آن سالم است ولی همچنان نامنظم کار میکند و توانایی بالا رفتن از سربالایی را ندارد، برای اصلاح آن مکانیک موتور را به یک دستگاه رایانه وصل میکند تا عیب یابی شود و با تنظیم و هماهنگی سیستم های برقی اتومبیل توان وقدرت آن را افزایش می دهد و یا در مواردی است که ماشین کاملا درست کار میکند ولی هدف آماده کردن آن برای انجام مسابقات اتومبیل رانی است ( مانند افراد سالم ) که در آن موقع مکانیک می تواند با تقویت کردن قسمت هایی از موتور توان آن را افزایش دهد ، تا بتواند در مسابقات پیروز شود.
عوارض انجام نوروفیدبک و بیوفیدبک :

به طور کلی تا به حال هیچ گزارشی مبنی بر عوارض سوء از نوروفیدبک و بیوفیدبک گزارش نشده، و کاملا روشی مطمئن و بی خطر و بدون عارضه است .

ماندگاری اثردرمان با نوروفیدبک و بیوفیدبک :

در مورد ماندگاری اثر نوروفیدبک و بیوفیدبک من آن را به آموزش و یادگیری دوچرخه سواری تشبیه میکنم، کسی که دوچرخه سواری را یادگرفت، هرگز آن را فراموش نخواهد کرد و برای همیشه ماندگار خواهد بود، یعنی اثر نوروفیدبک و بیوفیدبک نیز مدت زمان ماندگاری طولانی دارد.

نحوه انجام نوروفیدبک :

برای انجام نوروفیدبک فردی را که میخواهیم نوروفیدبک در مورد وی انجام شود، در روی صندلی راحت، در مقابل یک مانیتور می نشانیم، و به تعداد سه الی چهار عدد حسگر که توسط چسب مخصوص ، به نقاط مخصوصی از پوست سر ، که هدف افزایش یا کاهش توانایی ، نحوه عملکرد و یا اصلاح آن ناحیه از مغز است ، که در زیر حسگر قرار گرفته، وصل میشود. و طرف دیگر سیم مربوط به حسگرها به دستگاه نوروفیدبک و بالاخره به رایانه متصل شده.

به عنوان مثال فردی را که میخواهیم مرکز مربوط به ریاضیات را در روی قشر مغز تقویت کنیم حسگر اصلی را به ناحیه پوست سر که در زیر آن مرکز ریاضیات واقع شده می چسبانیم و شخص در روی صفحه مانیتور بازی رایانه ای طراحی شده مخصوص برای این کار را تماشا میکند و این بازی طوری تنظیم شده که زمانی که سلول های مغزی در ناحیه مرکز ریاضیات بهترین وضع عملکردی خود قرار دارند، بازی پیش میرود و شخص امتیاز میگیرد، برای انجام این بازی به دسته بازی و یا صفحه کلید مربوط به رایانه نیازی نیست ، بلکه این بازی فقط با فرمان مغز پیش میرود زمانی که سلول های مغزی در توانی که ما انتظار داریم باشد، بازی پیش خواهد رفت و فرد مرتب تشویق خواهد شد و امتیاز خواهد گرفت و بدین وسیله شخصی که در زیر دستگاه است یاد میگیرد که چگونه خودش بتواند سلول های مغزی خود را تقویت کند و همزمان آن را با تشویق و گرفتن امتیاز متوجه شود و با تمرین مداوم و تکرار یاد میگیرد که چگونه سلول های مغزی ، عملکرد بهینه ای داشته باشد، همانند یادگیری دوچرخه سواری که فرد دوچرخه سوار باید خودش یادبگیرد که به چگونه تعادلش را حفظ کند.

دکتر داود آذرنگی

متخصص مغز و اعصاب و الکتروآنسفالوگرافی
ورئیس مرکز نوروفیدبک ایرانیان

www.irnfb.com

www.dr-azarangi.com