نماد سایت کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

پانیک اتک یا وحشتک زدگی Panic attack

 حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک عبارتست از برانگیختگی فیزیولوژیک که ناگهانی یا در پاسخ به رویارویی با یک وضعیت وحشت­زا (یا حتی فکر در مورد آن) به وجود می­آید.

علائم جسمانی که در حمله پانیک ظاهر می­شوند عبارتند از: تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه یا کوتاه شدن تنفس، احساس خفگی، سرگیجه، غش، تعریق، لرزش و گزگز و مورمور در دست و پا. واکنش روانشناختی که غالباً با این علائم همراه هستند عبارتند از: احساس غیر واقعی بودن، تمایل شدید برای فرار از موقعیت و ترس از دیوانه شدن، مردن یا انجام فعلی غیر قابل کنترل.

افرادیکه این حملات را تجربه کرده­اند می­دانند که یکی از بدترین و وحشتناک­ترین تجربه­هایی است که بشر در طول عمرش می­تواند داشته­باشد. اولین حمله معمولاً اثراتی دلخراش از قبیل حس تنهایی با اضطراب شدید انتظاری برای وقوع حملات بعدی برای فرد مبتلا به دنبال دارد. متاسفانه در برخی موارد پانیک عود می­کند و مکرراً رخ می­دهد.

تغییر سبک زندگی

خبر خوب این است که شما می­توانید سازگاری با این حملات را یاد بگیرید تا دیگر ترس و وحشت شما از این حملات بریزد و اگر تغییراتی را در سبک زندگی خود اعمال کنید در طول زمان می­توانید شدت و فرکانس حملات خود را کاهش دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  1. تمرین منظم آرام­سازی عمیق
  2. برنامه ورزشی منظم
  3. حذف محرک­ها از رژیم غذایی (به­خصوص کافئین، شکر و نیکوتین)
  4. فراگیری اذعان و بیان احساسات، به­خصوص خشم و ناراحتی
  5. اتخاذ خود-گویه و باورهای بنیادینی که نگرشی مقبول­تر و صلح­آمیز به زندگی را برای شما به ارمغان می­آورند.

این پنج تغییر که ذکر شد برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. یادتان باشد در برخی از موارد حمله پانیک مصرف دارو لازم خواهد بود. اگر شدت و فرکانس حملات زیاد است بطوریکه در شغل، روابط نزدیک بین فردی یا خواب شما تاثیر گذاشته و یا زندگی شما را فلج کرده­است، از مصرف دارو تحت نظر روانپزشک خود غافل نباشید. همچنین روش درمانی بدون دارو و از طریق بیوفیدبک می تواند شما را برای همیشه از خوردن دارو رها بخشد (همیشه یادتان باشد نگرانی­های خود در خصوص نحوه درمان صمیمانه با پزشکتان در میان بگذارید)

دکتر علی کربلائی– روانپزشک ، روانکاو و رواندرمانگر

خروج از نسخه موبایل