نماد سایت کلینیک چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

آیا من کمال گرا هستم ؟

آیا من کمالگرا هستم ؟آیا من کمال گرا هستم ؟

کمال گرایی چیست ؟

کمال گرایی اغلب به عنوان یک ویژگی مثبت قلمداد می‌شود و عبارت است از تلاش در جهت دستیابی به معیارهای سطح بالا بدون تجربه پیامد منفی ، اما گاهی اوقات دستیابی به این معیارهای سطح بالا در اکثر ابعاد زندگی فرد نمود پیدا می‌کند به طوری که فرد از پذیرفتن هر معیاری که پایین‌تر از سطح کمال باشد سر باز می‌زند و خود و دیگران را به عملکردی با کیفیت تر از چیزی که در هر موقعیت مورد نیاز است وادار می‌کند.

کمال گرایی ناکارآمد چیست ؟

چنین وضعیتی که اغلب با پیامدهای منفی نظیر اضطراب و افسردگی همراه است کمالگرایی ناکارآمد نام دارد این افراد ارزش خود را به طور کلی بر اساس بازدهی و موفقیت می‌سنجند و معمولاً به علت اضطراب از پذیرفتن وضعیت یا کارهایی که اطمینان ندارند می‌توانند در آن به صورت عالی و کامل به درخشند سر باز می‌زنند و یا در هنگام شروع کارها به قدری آن را آرمانی و سخت تصور می‌کنند که جرات شروع آن را پیدا نمی‌کنند.

و در هنگام انجام کارها نیز با اولین و کوچک‌ترین شکست یا اشتباه کار را نیمه تمام رها می‌کنند به نوعی میتوان گفت معیارهای بیمارگونه کمالگرایانه انعطاف ناپذیر هستند بدین معنا که وقتی افراد شرایط آن را ندارند معیارهای خود را تعدیل نمی‌کنند مثال‌هایی برای کمال گرایی زنی که تلاش می‌کند همسر و کارمندی بی‌نقص باشد.

و اغلب به سلامتی هیجانی و جسمانی خود آسیب می‌زند دانشجویی که به طور مداوم تلاش می‌کند به معیارهای تحصیلی خیلی بالا دست یابد و وقتی نمره‌ای کمتر از معیارش کسب می‌کند آشفته می‌شود مردی که هر روز ساعت‌ها وقت صرف برنامه‌ریزی همه جانبه می‌کند و وقتی همه چیز طبق برنامه‌اش پیش نمی‌رود به شدت پریشان می‌شود یک استاد که به صورت مداوم در مورد کیفیت کارش و احترام و علاقه دیگران نسبت به خودش اطمینان کسب می‌کند.

عوارض کمال گرایی ناکارآمد چیست ؟

کمال گرایی ناکارآمد که موجب آسیب به وضعیت شغلی خانوادگی و اجتماعی فرد می‌شود زیر گروه دسته اختلالات شخصیت وسواسی می‌باشد و ارتباط تنگاتنگی با اختلالات اضطرابی و افسردگی دارد با توجه به اینکه این اختلال معمولاً با گذشت زمان نه تنها بهبود نمی‌یابد بلکه شدیدتر شده و به سلامت روان آسیب می‌زند.

برای درمان کمال گرایی ناکارآمد چکار کنیم ؟

بهتر است که افرادی که علائم آن را دارند هرچه سریع‌تر برای سنجش آن با تست‌های روانسنجی و روانپزشکی مراجعه و در صورت نیاز برای درمان‌های شناختی رفتاری و طرحواره درمانی اقدام کنند ، همچنین جهت راهنمایی بیشتر و شروع به درمان میتوانید با ما از اینجا در تماس باشید.

 

منابع  : مطالب برگرفته از کتاب درمان شناختی رفتاری کمال گرایی سارا اگان تریسی وید رز شافران مارتین آنتونی ترجمه محمد محمودی عصومه بارانی دکتر علی اکبر فروغی دکتر صمد شیرین‌زاده دستگیری

خروج از نسخه موبایل