فهرست بستن

پانیک اتک یا وحشتک زدگی Panic attack

 حمله پانیک چیست؟

حمله پانیک عبارتست از برانگیختگی فیزیولوژیک که ناگهانی یا در پاسخ به رویارویی با یک وضعیت وحشت­زا (یا حتی فکر در مورد آن) به وجود می­آید.

علائم جسمانی که در حمله پانیک ظاهر می­شوند عبارتند از: تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه یا کوتاه شدن تنفس، احساس خفگی، سرگیجه، غش، تعریق، لرزش و گزگز و مورمور در دست و پا. واکنش روانشناختی که غالباً با این علائم همراه هستند عبارتند از: احساس غیر واقعی بودن، تمایل شدید برای فرار از موقعیت و ترس از دیوانه شدن، مردن یا انجام فعلی غیر قابل کنترل.

افرادیکه این حملات را تجربه کرده­اند می­دانند که یکی از بدترین و وحشتناک­ترین تجربه­هایی است که بشر در طول عمرش می­تواند داشته­باشد. اولین حمله معمولاً اثراتی دلخراش از قبیل حس تنهایی با اضطراب شدید انتظاری برای وقوع حملات بعدی برای فرد مبتلا به دنبال دارد. متاسفانه در برخی موارد پانیک عود می­کند و مکرراً رخ می­دهد.

تغییر سبک زندگی

خبر خوب این است که شما می­توانید سازگاری با این حملات را یاد بگیرید تا دیگر ترس و وحشت شما از این حملات بریزد و اگر تغییراتی را در سبک زندگی خود اعمال کنید در طول زمان می­توانید شدت و فرکانس حملات خود را کاهش دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  1. تمرین منظم آرام­سازی عمیق
  2. برنامه ورزشی منظم
  3. حذف محرک­ها از رژیم غذایی (به­خصوص کافئین، شکر و نیکوتین)
  4. فراگیری اذعان و بیان احساسات، به­خصوص خشم و ناراحتی
  5. اتخاذ خود-گویه و باورهای بنیادینی که نگرشی مقبول­تر و صلح­آمیز به زندگی را برای شما به ارمغان می­آورند.

این پنج تغییر که ذکر شد برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. یادتان باشد در برخی از موارد حمله پانیک مصرف دارو لازم خواهد بود. اگر شدت و فرکانس حملات زیاد است بطوریکه در شغل، روابط نزدیک بین فردی یا خواب شما تاثیر گذاشته و یا زندگی شما را فلج کرده­است، از مصرف دارو تحت نظر روانپزشک خود غافل نباشید. همچنین روش درمانی بدون دارو و از طریق بیوفیدبک می تواند شما را برای همیشه از خوردن دارو رها بخشد (همیشه یادتان باشد نگرانی­های خود در خصوص نحوه درمان صمیمانه با پزشکتان در میان بگذارید)

دکتر علی کربلائی– روانپزشک ، روانکاو و رواندرمانگر