فهرست بستن

تفاوت نوار مغز با نقشه مغز چیست ؟ QEEG با EEG چه فرقی دارد؟

نقشه مغز QEEG با نوار مغز چه تفاوتی دارد ؟

نوار مغز نقشه مغز QEEG EEG

 

الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغزی عبارت است از ثبت فعالیت الکتریکی مغز در روی کاغذ توسط الکترودهایی که روی جمجمه وصل می شود.

در سال 1924 توسط هانس برگر فعالیت الکتریکی مغز و امواج مغزی کشف شد و برای اولین بار او توانست امواج مغزی پسرش را بر روی کاغذ ثبت کند.

از روی نحوه ثبت امواج مغزی می توان به چگونگی فعالیت الکتریکی مغز پی برد، و از روی الکتروآنسفالوگرافی می‌توان بعضی بیماری‌های نورولوژی را تشخیص داد.

متخصص مغز و اعصاب با مشاهده و و ورق زدن صفحات نوار مغزی  میتواند به وجود بعضی بیماریها پی ببرد.

البته میزان فعالیت الکتریکی نورون ها خیلی ضعیف و در حد چند میکرو ولت است و لازم است توسط آمپلیفایر، این ولتاژ تقویت شود.

 

 

ولی نقشه برداری رنگی مغز یا QEEG روش جدیدی است که اطلاعات خام مربوط به الکتروانسفالوگرافی به دستگاه نقشه برداری رنگی مغز داده می‌شود.

و پس از تجزیه و تحلیل و انجام محاسبات ریاضی  و پردازش داده ها توسط کامپیوتر و مقایسه داده ها با الکتروانسفالوگرافی هزاران فرد نرمال که هیچ گونه بیماری ندارند.

اطلاعات دقیقی از نحوه عملکرد مغز و فعالیت نورونهای نواحی مختلف کورتکس مغز به ما می‌دهد که از روی آنها می‌توان بیشتر بیماری های مغز و اعصاب و روان را تشخیص داد.

که از نظر قدرت تشخیصی با الکتروانسفالوگرافی سنتی که فقط توسط چشم متخصص ، بیماری ها تشخیص داده می شود ، فرق زیادی دارد و گروه  بیشماری از بیماریها را که نمی‌شود با الکتروانسفالوگرافی قدیمی تشخیص داد.

با نقشه برداری رنگی مغز می‌توان به طور دقیق ، بیشتر بیماری های مربوط به نورولوژی و روانپزشکی را تشخیص داد ، علاوه بر تشخیص اکثر بیماری ها با این وسیله می‌توان نحوه تاثیر اغلب داروها را بر روی بیماران پیگیری نمود.

در کلینیک ذهن برتر ایرانیان بعنوان کلینیک تخصصی مغز و اعصاب و روان زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خدمات نقشه برداری رنگی توسط بهترین تجهیزات بروز و با تعرفه دولتی وزارت بهداشت در این کلینیک انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

میزان تاثیر گذاری دارو ها را در بهبود انواع بیماری ها را رصد کرد، نقشه برداری رنگی مغز روش تشخیصی کاملاً غیر تهاجمی است ، که انجام آن حتی به دفعات مکرر هیچگونه عوارضی برای بیماران ندارد ، و انجام الکتروانسفالوگرافی و نقشه برداری رنگی مغز در دوران حاملگی کاملا بی ضرر و بلامانع است .

 

 

دکتر داوود آذرنگی متخصص اعصاب و نوار مغزی

مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

تلفن ۴۴۲۲۱۱۷۷. و ۴۴۲۲۱۱۸۰

 

همچنین در این رابطه بخوانید :

نقشه مغزی یا QEEG برای تشخیص کدام بیماری ها کمک می کند

خروج از نسخه موبایل