فهرست بستن

درمان صرع (تشنج) مقاوم به درمان های دارویی توسط tDCS

درمان صرع به چه صورت است ؟

برای درمان صرع و تشنج باید بدانیم که بیش از ۶۵ میلیون نفر در دنیا به بیماری صرع یا تشنج مبتلا می باشند  ، در حال حاضر برای این دسته از بیماران روش درمانی موجود عبارت است از ، درمان دارویی و جراحی .

علیرغم پیشرفت هایی که در زمینه تولید انواع داروها به عمل آمده ، و داروهای جدید زیادی برای درمان و کنترل این بیماران در سال‌های اخیر تولید شده ، ولی متاسفانه باز هم حدود ۳۰ درصد بیماران به درمان های دارویی پاسخ نمی دهند.

تنها گزینه ای که برای این بیماران می‌ماند ، درمان جراحی است ولی همانطور که میدانیم انجام عمل جراحی نیز به این آسانی ها نیست ، چون عمل جراحی مغز و برداشتن کانون تشنج عمل سختی است ، و بدون عوارض احتمالی نیست .

و در ثانی هزینه زیادی دارد ، و در ضمن همه بیماران کاندید عمل جراحی نمی توانند بشود ، و مهمتر از همه ، تمام آنها در درمان جراحی ،  ۱۰۰ درصد  به درمان پاسخ مناسب نمی دهند ، به طوری که در ۳۰ تا ۴۰ درصد موارد بعد از انجام جراحی بازهم تشنجات ادامه پیدا می‌کند و موثر نمی شود

اما راه چاره برای درمان صرع و درمان تشنج چیست ؟

لازم است برای درمان صرع به فکر راه سوم درمان باشیم ، برای اینکه به این بیماران بتونیم چاره‌ای بیندیشیم ، لازم است که بخوبی بدانیم ، این بیماران با چه مکانیسمی و با چه فیزیوپاتولوژی دچار تشنج میشود.

در پاسخ به این سوال باید عرض کنم که در مغز این بیماران به طور ناگهانی جریان الکتریکی غیر طبیعی زیادی به وجود می‌آید  ، که باعث تحریک و فعالیت غیر طبیعی مغز میشود ، که این فعالیت غیر طبیعی ناگهانی مغز منجر به بروز علائم تشنج در بیمار می گردد.

بنابراین اگر وسیله ای باشد ، که بتوانیم این جریانات الکتریکی غیرطبیعی مغز را مهار کنیم ، ما عملاً موفق خواهیم شد که از بروز تشنج جلوگیری کنیم.

دستگاه tDCS چیست ؟

دستگاه tDCS و سیله ای است که جریان الکتریکی خیلی ضعیف در حدود یک دهم تا ۲ میلی ولت تولید می کند ، با این دستگاه می‌توانیم با استفاده از قطب منفی (کاتد) از فعالیت الکتریکی مغز بکاهیم.

و نواحی از مغز که به طور ناگهانی فعالیت بیش از حد در اثر تولید جریان الکتریکی به وجود آمده ، با دستگاه tDCS  مهار و خاموش کنیم و سلول های ناحیه معیوب مغز را میتوانیم طوری تنظیم کنیم.

که فعالیت طبیعی و نرمال داشته باشد ، بنابراین با توجه به اینکه با استفاده از قطب منفی (کاتد ) در دستگاه tDCS  ، در طی جلسات دو الی سه هفته ای درمان ، می توانیم از فعالیت غیرطبیعی و تحریکات بیش از اندازه سلول های مغز بکاهیم ، و آنها را مهار کنیم .

آیا tDCS عوارض دارد ؟

خوشبختانه این وسیله ای است که با جریان الکتریکی خیلی ضعیف در حدود 2-1 میلی ولت کار می‌کند ،  و هیچگونه عوارض و ضرری برای مغز بیمار ندارد ، و در ضمن قابل حمل است.

به راحتی در همه جا می توان از آن استفاده کرد و یک وسیله درمان کمکی کاملا غیر تهاجمی محسوب می‌شود ، و کاملاً بدون درد است ، و به خوبی بیماران در طول مدت درمان می توانند تحمل کنند ، و عوارض شیمیایی داروها را ندارد.

و مهم تر از همه در مقایسه با سایر روش های درمانی خیلی ارزان و مقرون به صرفه می باشد ، از نظر اعتباردرمانی ، در درجه اول می توانیم به سایت  www.pubmed.gov اشاره کنم که   ، معتبرترین سایت پزشکی در دنیاست.

و کلیه پزشکان و دانشمندان و محققین مقالات و مطالب پزشکی کشف و ثابت شده جدید را در آن سایت قرار می دهند ، اگر بخواهیم کلمه tDCS  را در این سایت جستجو کنید بالغ بر ۶۵۰۰ مقاله در این مورد وجود دارد.

و اگر جمله epilepsy and tdcs یعنی جمله صرع و tDCS  را جستجو کنیم ۱۴۹ مقاله ودر جستجوی refractory epilepsy treatment with tDCS   (درمان صرع مقاوم به درمان با tDCS  ) ، ۱۲۵ مورد مقاله معتبر پزشکی و قابل استناد در این مورد یافت می شود.

آیا این یک روش تایید شده است ؟

کتاب های زیادی نیز درباره tDCS  وجود دارد که یکی از آن کتاب ها  ، کتاب زیر است  که در سال ۲۰۱۶ نوشته شده ، و یکی از بخش‌های آن به درمان بیماران تشنجی مقاوم به درمان دارویی ، با استفاده از قطب کاتد ،  دستگاه  پرداخته شده است.

خوشبختانه دستگاه tDCS  در مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان برای درمان صرع موجود است ، و زیر نظر پزشکان متخصص و درمانگران دوره دیده برای درمان بیماران تشنجی پروتکل های درمانی را اجرا می کنند .

دکتر داوود آذرنگی متخصص مغز و اعصاب

مرکز چند تخصصی مغز و اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان

تلفن : 44221177-021    و 44221180  -021

کلمات کلیدی : بیماری تشنج ، بیماری صرع ، بیماری اپیلپسی ، صرع ، تشنج ، اپی لپسی ، درمان غیرتهاجمی ، درمان بدون دارو ، نوروتراپی ، مرکز ذهن برتر ایرانیان ، کلینیک ذهن برتر ایرانیان ، دکتر داود آذرنگی ، متخصص مغز و اعصاب ، نورولوژیست ، درمان صرع با tDCS  ، tDCS  ، تی دی سی اس ، صرع مقاوم به دارو

خروج از نسخه موبایل