فهرست بستن

درمان افسردگی توسط تی ام اس TMS – با موفقیت بیش از 90 درصد!

drAzarangi (2)

 مقدمه :

درمان افسردگی توسط تی ام اس rTMS بعنوان بهترین روش درمان بیماری افسردگی که یکی از شایعترین بیماری ها است، می باشد. و در حال حاضر 13% آقایان و 21% خانم ها به این بیماری مبتلا می باشند. و همانطوریکه ملاحظه می فرمایید تعداد مبتلایان به بیماری افسردگی بویژه درخانم ها آمار خیلی بالایی دارد بطوریکه از هر 5 نفر خانم می توان گفت یک نفرشان به بیماری افسردگی گرفتار شده است.

و از طرف دیگر میزان شیوع این بیماری متاسفانه در زندگی ماشینی امروزی و زندگی شهری رو به افزایش است، بطوریکه بنا به پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در سال 2022 بیماری افسردگی دومین بیماری شایع پس از بیماریهای قلبی و عروقی خواهد بود که اهمیت این بیماری را در مورد درمان چندین برابر می کند و به نفع شرکتهای بیمه ای است که ، به روش درمانی با دستگاه TMS اهمیت زیادی بدهند.

درمان افسردگی

نمای کلی دستگاه TMS

درمان افسردگی با آر تی ام اس چگونه است ؟

زمانیکه من درمان افسردگی با تی ام اس TMS را برای بیماران افسرده تجویز می کنم ، اغلب این سوال پیش می آید که تی ام اس TMS یعنی چه و چکار می کند ، چگونه اثر می کند و عوارض دستگاه rtms آر تی ام اس چیست ؟

در پاسخ باید بگویم که اگر شما و یکی از عزیزانتان از زندگی لذت نمی برید و غم و اندوه تمام وجودتان را گرفته و اگر تمام زندگیتان را آه و ناله پر کرده ، اگر حوصله صحبت حتی با عزیزانتان را ندارید و اگر تنهایی را ترجیح می دهید و می خواهید در کنج اطاق تنها باشید ، اگر لذایذ و خوشی های این دنیا خوشحالتان نمی کند و اگر از زندگی لذت نمی برید ، و از مسافرت خوشتان نمی آید و اگر خودتان را مقصر می دانید و خودتان را سرزنش می کنید.

اگر برای انجام کارهای روزانه سست و بی حال و بی حوصله هستید و توان انجام کارهای روزمره را ندارید و یا عزیزی را از دست داده اید و ماهها است که فقدان آن عزیز تمام وجودتان را تحت الشعاع قرار داده و پس از ماهها و شاید سالها نمی توانید او را فراموش کنید و حزن و اندوه تمام وجودتان را پر کرده و اگر خدای ناکرده از زندگی آنقدر سیر شده اید که افکار شیطانی خودکشی شما را عذاب می دهد.

اگر علیرغم اینکه در زندگی کمبودی ندارید و حتی در ناز و نعمت هستید ولی انگار در جهنم گرفتار شده اید و  ماهها و سالهاست که از ته دل نخنده اید ، و زندگی برایتان یکنواخت و بی تفاوت شده است ، باید بدانید که بیماری افسردگی دارید. و خوشبختانه در حال حاضر این بیماری قابل درمان است و لازم است بدانید که  شما به یک بیماری صعب العلاج  مبتلا نیستید و  همه این علائم با روش درمان افسردگی توسط تی ام اس TMS قابل علاج است .

اگر شما جهت درمان افسردگی از دارو استفاده می کنید و ماهها و سالهاست که دارو مصروف می کنید و در نتیجه دارو  ، عوارض خاص خود را از قبیل افزایش وزن و چاقی و اختلالات خواب و پر خوابی و بی خوابی ، اختلالات دستگاه گوارش و یبوست  و یا اختلالات قلبی و عروقی و طپش قلب و  اختلالات کبدی و کلیوی و صدها عوارض دارویی مشابه دیگر ایجاد کرده ، باید بدانید که بغیر از دارو درمانی روش جدید دیگری نیز هست که می توان بر تمام این غم و اندوه  خاتمه داد و آن استفاده از دستگاه تی ام اس TMS در درمان افسردگی است .

ولی دستگاه آر تی ام اس rtms چیست و چگونه در درمان افسردگی اثر می کند؟

در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنم که دستگاه تی ام اس TMS دستگاهی است که امواج مغناطیسی تولید می کند ولی سوال دیگری که مطرح می شود این است که امواج مغناطیسی که دستگاه تی ام اس TMS تولید می کند چگونه و با چه مکانیسمی درمان افسردگی را انجام می دهد ؟

در پاسخ باید بگویم که دانشمندان طی بررسی هایی که هم در افراد مبتلا به افسردگی و هم در افراد سالم بدست آورده اند و از هر دو دسته افراد سالم و بیماران افسرده نقشه برداری های رنگی و FMRI  بعمل آورده اند و با هم مقایسه کرده اند ، به این نتیجه رسیده اند که در بیماران مبتلا به افسردگی در نواحی از مغز اختلال در عملکرد سلولهای عصبی وجود دارد.

یعنی در بیماران افسرده نواحی از مغز وجود دارد که در آن نواحی سلولهای مغزی فعالیت طبیعی ندارند و معمولا در ناحیه پیشانی طرفی در نیمکره چپ ناحیه ای وجود دارد که سلولهای آن ناحیه فعالیت کمتری از خودشان نشان می دهند و فعالیت کمتر این ناحیه بیشترین عامل جهت بروز بیماری افسردگی می شود و اگر ما به وسیله ای بتوانیم فعالیت این ناحیه از مغز را بحالت طبیعی برگردانیم، علایم بیماری افسردگی از بین خواهد رفت .

tms4

تصویر سمت چپ مربوط به نقشه برداری رنگی فرد مبتلا به افسردگی و تصویر سمت راست همان فرد پس از درمان را نشان می دهد.

و اما امواج مغناطیسی که دستگاه TMS تولید می کند، طوری است که می تواند از پوست و مو و استخوانهای جمجمه عبور کرده ، وارد مغز شود و پس از برخورد با سطح قشری مغز به امواج الکتریکی تبدیل شود . از آنجا که سلولهای مغزی دو نوع فعالیت (هم فعالیت شیمیایی و هم فعالیت الکتریکی) دارند، ورود امواج مغناطیسی و تبدیل آنها به امواج الکتریکی در فعالیت الکتریکی تغییر ایجاد می کند و از آنجا که شدت ، فرکانس و مدت زمان امواج تولید شده توسط دستگاه TMS قابل کنترل است.

ما می توانیم موجی که بتواند فعالیت سلولهای مغزی آسیب دیده در اثر بیماری افسردگی را تنظیم ، تعدیل و اصلاح کند ، را انتخاب کنیم و پس از اصلاح فعالیت سلولهای مغزی ، منجر به درمان افسردگی می شود!

درمان افسردگی

شماتیک کلی از نحوه ایجاد و نفوذ امواج مغناطیسی درجمجه فرد بیمار

عوارض درمان افسردگی توسط TMS چیست؟

من قبل از هر چیزی باید خدمت شما عرض کنم که درمان افسردگی با TMS یک روش درمانی تایید شده توسط FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) می باشد و در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا از این روش درمانی برای درمان بیماری افسردگی استفاده می شود و تابه حال هیچ عارضه قابل توجهی از دستگاه TMS مشاهده نشده است.

به علاوه ، شخصی که با دستگاه TMS کار می کند ، باید مهارت کافی داشته باشد ، تنظیم دستگاه خیلی مهم است چون باید موجی که برای درمان مناسب است به درستی انتخاب شود . در بعضی بیماران که سلولهای مغزی فعالیت بیشتری دارند ، باید آنها را مهار کرد تا به حالت طبیعی برگردند و در بعضی مواقع که سلولهای مغزی فعالیت کمتری دارند باید آنها را تحریک کرد، تا به حالت طبیعی برگردند تا در نتیجه بیماری درمان شود .

اگر روش های درمانی با دارو و درمان توسط آر تی ام اس برای بیماری افسردگی را با هم مقایسه کنیم ، این نتایج را بدست می آوریم :

1 – در درمانهای دارویی بیمار مجبور است که ماهها و یا سالها از دارو استفاده کند و همانطوری که می دانید دارو خالی از عوارض دارویی و شیمیایی نمی باشد و درست است که داروی تجویز شده توسط پزشک متخصص برای درمان افسردگی مفید می باشد و باید مصرف شود ولی واقعیت این است که دارو در معده حل شده و توسط دستگاه گوارش جذب و وارد خون می شود و توسط گردش خون در کل نقاط بدن پخش می گردد.  

درست است که این دارو برای درمان افسردگی مناسب است ولی ممکن است برای سایر اعضای بدن از جمله کبد و طحال ، کلیه ها و دستگاه گوارش ، قلب و عروق و ریه ها ، مغز و غیره زیان آور باشد ولی لازم است که بدانید که در درمان افسردگی توسط دستگاه TMS به صورت موضعی عمل می کند.

یعنی فقط در آن ناحیه از مغز که در اثر بیماری آسیب دیده و سلولهای آن ناحیه به خوبی وظیفه خود را انجام نمی دهند دخالت می کند و سلولهای آسیب دیده مغزی را اصلاح ، تقویت ، تعدیل و تنظیم می کند و کاری با سایر اعضای بدن ندارد و در سرتاسر بدن پخش نمی شود .

2 – مزیت دیگری که بکارگیری دستگاه TMS در مقایسه با دارو درمانی دارد ، طول درمان است همانطوری که می دانید برای درمان افسردگی ماهها و سالها باید از دارو استفاده شود و اگر دارو قطع شود احتمال عود بیماری زیاد است و در بعضی مواقع لازم می شود که بیمار تا آخر عمر از دارو استفاده کند ولی در مورد روش درمان با دستگاه TMS پس از یک دوره درمان 20 – 15 جلسه ای که معمولا جلسات هر روز و هفته ای 5 الی 6 جلسه انجام می شود.

بیمار ظرف حداکثر 20 روز بهبودی پیدا می کند و حتی پس از بهبودی با صلاحدید پزشک معالج می توان بتدریج دارو های تجویزی را کم و حتی قطع کرد . پس ملاحظه می کنید که طول درمان توسط دستگاه TMS برای درمان افسردگی کمتر از دارو درمانی است .

3 – یکی دیگر از مزایای مهم درمان با دستگاه TMS مقرون بصرفه بودن آن است . بسیاری از بیماران می پرسند که بظاهر این درمان گران تر و لوکس تر است ولی در واقع اینطور نیست. اگر ما این واقعیت را در نظر بگیریم که در درمان دارویی بیمار باید سالها دارو بخورد.

هزینه آن را محاسبه کنیم و در ضمن هزینه ای که ناشی از عوارض دارویی پیش می آید محاسبه کنیم و این را هم در نظر بگیریم که طول درمان با دستگاه TMS خیلی کمتر است و در ضمن عاری از کوچکترین عارضه می باشد ، به آسانی به این نتیجه خواهیم رسید ، که درمان با TMS خیلی با صرفه تر است.

بیماران ازمن سوأل می کنند که در درمان افسردگی ازالکتروشوک نیز استفاده می کنند. فرق بین روشهای الکتروشوک و TMS در درمان افسردگی چیست ؟

اولا خدمت شما عرض کنم که هر دو وسیله درمان ، مورد تایید سازمان غذا و دارو در کشورهای آمریکایی و اروپایی و از جمله در کشور خودمان می باشد ولی همانطوری کهبدرمان  می دانید برای انجام درمان افسردگی با دستگاه TMS بیمار بطور سرپایی درمان می شود و با پای خودش می آید و موقع رفتن حتی خودش می تواند رانندگی کند . استفاده از دستگاه TMS کوچکترین دردی ندارد و کاملا روش درمانی غیرتهاجمی است و بیمار آن را به راحتی می پذیرد.

در صورتی که در درمان با الکترو شوک حتما باید بیمار در بیمارستان بستری شود و در ضمن جریان الکتریکی با ولتاژ زیاد به مغز بیمار وارد می شود و منجر به تشنج شده و حتما لازم است برای بیمار بیهوشی عمومی داده شود . پس از انجام الکتروشوک از مهمترین عوارض آن فراموشی و ایجاد اختلال حافظه در بیمار می باشد ؛ در صورتی که هیچکدام از این عوارض در درمان با TMS وجود ندارد همچنین در مورد نتیجه درمان باید اضافه کنم که نتیجه درمان با TMS و الکتروشوک تقریبا مانند هم است و فرق چندانی با هم ندارد .

 

مزایای استفاده از دستگاه TMS چیست؟ بیماران اغلب درباره اهمیت و مزایای استفاده از دستگاه TMS سوألات را مطرح می کنند . در پاسخ باید بگویم که این روش درمانی به دلایل زیر یک روش درمانی ایده آل محسوب می شود :

1- روش غیر تهاجمی است که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و انجام بیهوشی و اعمال جراحی و غیره ندارد.

2- کاملا بدون درد است .

3- به صورت موضعی اثر می کند و در قسمتهای سالم بدن و سایر اعضای بدن اثرات سوء و عوارض ندارد .

4- طول درمان کوتاهتر است و سریعتر از درمان های دارویی بهبودی حاصل می شود .

5- مقرون به صرفه است چون طول درمان کوتاهتر است .

6- کاملا بدون عارضه می باشد و عوارض شیمیایی داروها را ندارد.

7-ماندگاری اثر درمانی TMS خیلی بیشتر از دارو است چون در اغلب موارد پس از قطع دارو علائم بیماریی بر می گردد ولی در درمان TMS این حالت به ندرت اتفاق می افتد و برای اینکه درمان با TMS ماندگاری بیشتری داشته باشد لازم است که چند جلسه با فواصل زیاد به عنوان جلسات یادآوری انجام شود.

ار تی ام اس نی نی سایت

چه بیماریهایی به غیر از افسردگی با دستگاه TMS قابل درمان هستند؟

در حال حاضر ، بیماری میگرن و بیماری افسردگی ، دو بیماری می باشند که توسط سازمان غذا و دارو در کشورهای اروپایی و آمریکایی مورد تایید می باشد و برای درمان بیماری میگرن یک دستگاه TMS ویژه که مشخصات بخصوصی دارد استفاده می گردد ؛ علاوه بر آن به عنوان درمان کمکی در اغلب بیماریهای مغز و اعصاب از این روش درمانی استفاده می کنند؛ از جمله بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر ، وزوز گوش ، بیماری صرع ، توان بخشی در سکته مغزی ، فیبرومیالژیا و دردهای عضلانی استفاده می شود .

برای اینکه بتوانید دوستان ، آشنایان و عزیزان خود را از این بیماری سراسر حزن و اندوه نجات دهید ، این مقاله را به دوستان و آشنایان و به کسانی که فکر می کنید به دردشان می خورد بفرستید چون این بیماران به کمک و همراهی و راهنمایی شما عزیزان که از نعمت سلامتی برخوردارید نیاز دارند.

بیماران افسرده نسبت به درمان خود توجهی ندارد ، بنابراین وظیفه افراد سالم جامعه کمک و راهنمایی و تشویق آنها به درمان است ، چون بعضی از آنها آنقدر دارو مصرف کرده اند و نتیجه خوب نگرفته اند که از درمان کاملا مایوس شده اند و این یاس و ناامیدی را باید از بین برد و نهال نشاط ، مسرت ، همدلی ، محبت و امید را در دل بیماران مبتلا به افسردگی کاشت.

برای درمان بیماری افسردگی چه مراحلی در مرکز ذهن برتر ایرانیان انجام می شود ؟

ابتدا بیمار توسط پزشک متخصص ویزیت شده و از ایشان شرح حال گرفته و از نظر بالینی بیماری ایشان تشخیص داده می شود. سپس پزشک متخصص بیمار را برای انجام تست نقشه برداری رنگی مغز (Q-EEG) و یا انجام تست مخصوص برای تعیین شدت بیماری افسردگی یعنی تست همیلتون معرفی می کند . نقشه برداری رنگی (Q-EEG) وسیله ای که توسط آن در بیماری افسردگی ناحیه ای از مغز که سلولهای آن در جریان بیماری فعالیت طبیعی ندارند مشخص می کنند.

و توسط تست همیلتون شدت و درجه بیماری افسردگی سنجیده می شود . سپس بسته به شدت بیماری ، تعداد جلسات ، نحوه درمان و پرتکل درمانی تعیین می شود که تعداد جلسات درمان معمولا بین 12 جلسه تا 20 جلسه می باشد مدت زمان درمان برای هر جلسه معمولا حدود نیم ساعت است که با توجه به شدت بیماری فرق می کند .

این جلسات هر روز و پشت سر هم و مداوم انجام می شود و پس از اتمام جلسات دوباره تست همیلتون انجام شده و میزان بهبودی با انجام دوباره تست ، بررسی می گردد و سپس توسط  پزشک متخصص ، برای بار دوم ویزیت می شود و در موقع ویزیت جلسات یاد آوردی که معمولا بین 5 الی 8 جلسه است به بیمار تجویز می گردد که این جلسات یاد آوری با فاصله زمانی زیادی انجام می شود و ممکن است حتی هر ماه یکبار باشد.   قیمت دستگاه rtms

میزان پاسخ به درمان افسردگی با استفاده از TMS چقدر است؟
حدودا بیش از 90 درصد بیماران در کلینیک تخصصی مغزو اعصاب و روان ذهن برتر ایرانیان ، بهبودی کامل خود را بدست می آورند ولی میزان پاسخ به درمان را نمی توان 100 درصد تضمین کرد ؛ در تمام کتاب ها و مقالات نیز میزان جواب به درمان حدود 90 درصد نوشته شده که میزان بهبودی را با توجه به پاسخ بیمار به سوالات راجع به رضایتمندی از درمان و در ضمن با بررسی نتیجه درمان توسط تست همیلتون قبل ازشروع درمان و پس از خاتمه آن  می توان به خوبی بدست آورد.

 

برای اطلاع از هزینه هر جلسه آر تی ام اس به اینجا مراجعه کنید

دکتر داود آذرنگی

نورولوژیست (متخصص مغز و اعصاب)